3:24 PM

LEMBAYUNG 'ASYURA



Sudah agak lama aku tidak menulis.Kesibukan dengan jadual harian,menyebabkan aku kekurangan ruang untuk membaca.Penulisan mestilah berlandaskan pembacaan yang telus dan bersih.Ini kerana,setiap tulisan yang dipaparkan,adalah tanggungjawab yang akan dipersoalkan di hadapan Allah s.w.t di Mahkamah Agung Ilahi di dataran mahsyar nanti.

Aku juga telah berfikir tentang satu cara untuk tidak membiarkan blog aku kesepian buat satu tempoh masa yang panjang.Aku telah ambil inisiatif menterjemah lagu atau artikel pendek secara bebas.Motifnya adalah,sekurang-kurangnya ada juga perkongsian yang boleh aku hidangkan buat diri aku dan teman-teman.

PUASA MUHARRAM

1. Rasulullah s.a.w telah bersabda melalui riwayat Abi Hurairah r.anhu bahawasanya puasa yang paling afdhal selepas puasa Ramadhan ialah puasa pada bulan-bulan haram.(Sahih Muslim)

Yang dimaksudkan dengan bulan-bulan haram ialah bulan ZulQa'dah,ZulHijjah,Muharram dan Rajab.

2. Rasulullah s.a.w telah bersabda bahawa berpuasa pada hari 'Asyura iaitu hari kesepuluh dari bulan Muharram akan menjadi sebab pengampunan dosa setahun yang lepas.(Sahih Muslim)

3. Rasulullah s.a.w juga telah berpuasa pada hari 'asyura.Dan Baginda telah berniat untuk berpuasa pada hari tasu'aa (hari kesembilan Muharram) jika Baginda dipanjangkan umur.(Sahih Muslim).

Oleh yang demikian,para ulama' seperti Imam Al-Syafii,Imam Ahmad,Imam Ishaq Ibn Rahuyah dan lain-lain telah berpendapat bahawa sunat untuk berpuasa pada 9 dan 10 Muharram.Ini adalah ekoran azam dan niat Baginda.

4. Puasa pada bulan Muharram adalah sangat digalakkan terutamanya pada hari kesepuluh.Syaikhul Islam Ibn Al-Qayyim (Zaad al-Ma'aad) telah menyatakan bahawa puasa pada bulan Muharram ada beberapa peringkat.

a) Puasa 3 hari iaitu 9,10 dan sebelas Muharram.
b) Puasa 2 hari iaitu 10 dan 11 atau 9 dan 10 Muharram.
c) Puasa sehari iaitu pada 10 Muharram.

Namun begitu,jika diperbanyakkan lagi puasa pada bulan Muharram maka ia adalah lagi baik.Dan puasa 'asyura adalah tersangat muakkad dan digalakkan.

KHULASAT AL-QAUL

Oleh yang demikian,sama-samalah kita memanjatkan doa kepada Ilahi agar diberi taufiq untuk meneruskan kehidupan ini dengan ibadat kepadaNYA.

terjemahan bebas : http://www.islamway.com/?iw_s=Article&iw_a=view&article_id=176

0 comments:

Post a Comment