2:51 PM

AKU WAHABI


DISCLAIMER

Sejak saya menulis tentang isu Syi'ah di blog ini dengan tujuan untuk mengutuhkan kebenaran yang tidak berhajat kepada saya pun sebenarnya,pelbagai reaksi dan komen yang boleh di baca di shoutbox yang dikirim oleh para pembaca.

Semestinya ada pro dan ada kontra.

Jika yang pro,maka ciri-ciri komennya mudah untuk kita ketahui.

Jika kontra pun,amat mudah untuk kita ketahui.Antara ciri utama komen yang bersifat kontra ialah 'saya adalah WAHABI.'

Jadi,perlu ke saya nafikan KEWAHABIAN dari diri saya?


AHLI SUNNAH vs SYIAH RAFIDHAH

Bila berhadapan dengan kumpulan (firaq) yang sesat dan menyimpang dari landasan al-Quran dan al-Sunnah berdasarkan kefahaman Salaf al-Salih,maka umat Islam akan bersatu hati dalam sebuah barisan.

Sebagai contoh,ialah apabila Ahli Sunnah berhadapan dengan Syiah Rafidhah.Maka Ahli Sunnah di sini ialah pakatan 3 serangkai yang terdiri daripada Ahli Hadith/Hanabilah,Asya'irah dan Maturidiyyah.Bukan Ahli Hadith/Hanabilah sahaja yang membongkar penyelewengan Syiah Rafidhah.Bahkan Asya'irah dan Maturidiyyah juga membongkar penyelewengan mereka!

Bahkan di kalangan Syiah sendiri saling menuduh dan mengkafirkan antara satu sama lain.

Tidak usah pergi jauh.

Antara Syi'ah Ismailiyyah dan Syiah Imamiah Ithna Asyariyyah (Rafidhah),mereka juga saling mengkafirkan antara satu sama lain.Adakah Ismailiyyah juga WAHABI?

Bahkan krisis dalaman antara Syiah Ithna Asyariyyah juga menyaksikan isu kafir mengkafir ini.Bahkan sebahagian dari tokoh mereka berfatwa bahawa tidak sah solat di belakang golongan yang lain.

Inilah krisis antara golongan Usuliyyin dan Akhbariyyin/Ikhbariyyin dalam Syiah Imamiah.Adakah Usuliyyin di kira WAHABI di sisi Akhbariyyin atau sebaliknya?

Adapun Ahli Sunnah,apabila mereka berbicara soal ilmiah di kalangan mereka,maka pada masa inilah akan dizahirkan titik perselisihan antara mereka samaada dalam bidang akidah,fiqh,hadith,tafsir dan sebagainya.Inilah fenomena yang kita lihat dalam isu akidah antara Hanabilah/Ahli Hadith,Maturidiyyah dan Asyairah.Juga khilaf fiqh anatara Ahli Hadith,Ahli Zahir dan mazhab empat.Juga khilaf antara Kufiyyin,Basriyyin dan Baghdadiyyin dalam masalah bahasa Arab.

Namun,ia tidak membawa kepada mengkafirkan antara satu sama lain.Bahkan mereka menjadi murid dan guru antara satu sama lain.

SIAPA SAYA?

Saya adalah insan biasa yang sama dengan orang lain.Mungkin kerana ia berkaitan dengan isu agama dan isu WAHABI maka,saya rasa elok jika diperincikan siapa saya dari tiga sudut penting.


(A) AKIDAH

Sebagai yang diketahui umum,tiga aliran akidah yang besar dalam dunia Islam Ahli Sunnah ialah Ahli Hadith/Hanabilah,Asyairah dan Maturidiyyah.

Saya membesar dengan akidah Asyairah.Kitab berbahasa arab pertama dalam aliran ini yang saya pelajari ialah Jauharah al-Tauhid semasa di Darul Quran.

Kemudian,saya mula berjinak-jinak dengan matan akidah Tahawiah.Pada masa itu saya membaca Talkhis Syarah Tahawiah yang ditulis oleh seorang ulama' Pakistan iaitu Maulana Anwar Badakhsyani.

Akhirnya saya sempat talaqqi Syarah Tahawiyyah oleh Ibn Abdil 'Izz dari Syaikh Yusof yang berasal dari Palestin semasa kembara di Tanah Kanggaroo sedikit masa dahulu.Walaupun kitab ini dianggap kontroversi oleh sesetengah ulama' Asyairah seperti Syaikh Zahid al-Kauthari,namun terlalu ramai ulama' yang telah mentahqiq kitab tersebut dan menceritakan perihal nuskhah tulisan tangan untuk kitab tersebut.Dan di sini bukan tempat perinciannya.

Apabila menjejak Bumi al-Azhar,saya melihat kepelbagaian guru-gurunya.Ada yang bermanhaj Asyairah/Maturidiyyah dan ada yang bermanhaj Ahli Hadith dalam masalah akidah.Mereka tetap mengajar di bawah satu bumbung al-Azhar di segenap ceruk bumi Mesir.

Dan akhir sekali,saya memilih aliran Ahli Hadith/Hanabilah dalam bidang akidah.Perbahasan Ithbat,Tafwidh atau Ta'wil di sini bukan tempatnya.

(B) FIQH DAN USUL FIQH

Saya membesar sebagai seorang pengamal Mazhab al-Syafiie.Namun kerana kejahilan saya,pada usia 18 tahun sahaja,saya mula mempelajari kitab dalam mazhab ini yang berbahasa Arab.

Bermula dengan Kifayatul Akhyar Syarah Abi Syuja' juga di Darul Quran.Melakukan perbincangan jarak jauh dengan guru-guru saya yang mengajar al-Iqna' Syarah Abi Syuja' di Madrasah Sri Petaling juga membantu saya dalam membentuk malakah fiqhiyyah.

Di hujung-hujung hidup di Darul Quran,saya mula berkenalan dengan kitab Fiqh Manhaji yang juga disusun dalam mazhab al-Syafiie.

Akhirnya di bumi Mesir,saya sempat mengikuti Daurah Fiqh yang menggunakan Matan Abi Syuja' sebagai teks pengajian.Syaikh Syaltut pada masa itu banyak bergantung pada Hasyiah Baijuri.

Itu dari sudut pengajian secara tradisi.Dan alhamdulillah,sekarang saya sedang menekuni pengajian Mazhab Ahmad Ibn Hanbal.Hampir dua tahun menghadiri kelas Zad al-Mustaqni'.Pembacaan tentang mazhab ini juga semakin diluaskan.Semoga Allah memudahkan urusan saya.

Adapun usul fiqh,maka yang masyhurnya di kalangan pelajar ialah Waraqat.Asas usul fiqh saya perolehi semasa tingkatan empat dan lima.Di Darul Quran tiada subjek usul fiqh pada ketika itu.Saya mengambil inisiatif sendiri mencari guru di luar.Dan saya sempat mempelajari sebahagian kitab Waraqat dan dalam masa yang sama meneliti syarah yang pelbagai untuk kitab tersebut.

Usul fiqh Mazhab Ahmad Ibn Hanbal pula,saya pernah menghadiri sebahagian kelas Syarah al-Kaukab al-Munir oleh Ibn al-Najjar dan sekarang dalam proses mempelajari Syarah Ghayat al-Sul oleh Ibn Mibrad.

Itulah sahaja pengajian fiqh dan usul saya.Tarjih,Talfiq,Ijtihad dan Taqlid,di sini bukan tempat untuk membincangkannya.


(C) PENGKHUSUSAN AKADEMIK

Alhamdulillah,saya sekarang tahun empat di Kuliah Usuluddin (Jabatan Hadith) Universiti al-Azhar.Jadi kebanyakan masa saya adalah untuk pengkhususan saya.Apa sahaja kitab dan rujukan yang berkaitan pengkhususan maka ia perlu dibaca tidak kira siapa penulisnya.

Para teman yang sudah lama mengenali saya,mereka tahu kecenderungan saya terhadap pengkhususan ini.

(D) MANHAJ PEMIKIRAN

Alhamdulillah,saya tidak membataskan pembacaan saya untuk satu-satu aliran sahaja.Pembacaan saya merangkumi aliran yang pelbagai samaada dari sudut akidah,fiqh,hadith,tafsir dan lain-lain.

Kerana,kita tidak boleh berhenti mengkaji.Bak kata seorang teman yang saya anggap beliau sebagai guru saya :


" Bodoh lah,kalau belajar agama pun,masih dicucuk hidung oleh orang lain! "


Jika nak dikatakan saya WAHABI,saya tidak pernah membeli buku Syaikh Muhammad Ibn Abdil Wahhab.Tidak juga buku Syaikh Ibn Baz dan Ibn Uthaimin!

Jika nak dikatakan saya TAIMI (nisbah pada Ibn Taimiyyah),saya hanya ada 2 atau 3 buku kecil tentang beliau dan beberapa tulisan tulisan beliau.Saya masih belum ada Majmu' Fatawanya.Begitu juga lah halnya dengan Ibn Qayyim.Ya,saya mempunyai A'lam al-Muwaqqi'in dan Zaad al-Ma'ad oleh Ibn Qayyim.

Tapi,adakah kerana memiliki buku tersebut dan membacanya,maka saya akan terus jadi WAHABI.

Bahkan buku-buku kuliah kami di al-Azhar,penuh dengan nukilan daripada kitab-kitab dua tokoh hebat ini!

Dan,sekarang saya sangat meminati Syaikh Aidh al-Qarni penulis La Tahzan.

Yang ni mungkin boleh jadi sebab kenapa saya jadi WAHABI!

AKHIRNYA

Jika kerana membela Abu Bakar,Umar,Uthman dan sahabat-sahabat yang lain r.anhum yang dituduh munafiq,kafir dan murtad oleh golongan Syiah yang keji,maka kami di panggil WAHABI...

Jika kerana mempertahankan al-Quran daripada tuduhan telah diselewengkan oleh para sahabat r.anhum sebagaimana yang menjadi akidah Syiah zaman berzaman,maka kami dipanggil WAHABI..

Jika mempertahankan al-Sunnah daripada tuduhan direka-reka oleh sahabat r.anhum dan diselewengkan oleh mereka sebagaimana dakwa Syiah,maka kami dipanggil WAHABI..

Maka aku katakan..
YA, AKU WAHABI !!!



0 comments:

Post a Comment