8:17 PM

UNIVERSITI KEHIDUPAN


MESIR

Aku rasa teruja sepanjang hari ini (21/12/10) dengan Mesir.

Terlalu banyak yang aku pelajari daripada universiti kehidupan di Mesir sepanjang hampir empat tahun kembara aku di perlembahan Nil ini.

Kota Kaherah yang sesak dan padat dengan hampir 30 juta penduduk menjadi sumber untuk aku mengenali manusia dan diri sendiri.

Kehidupan seharian menyaksikan bagaimana mereka dihambat kemiskinan.Ini menjadikan mereka satu masyarakat yang gigih bekerja dan berusaha.Ia juga mengajar mereka untuk berjimat cermat dan tidak membazir.

BUMI SERIBU MENARA

Setiap waktu solat,bumi Mesir akan makmur dengan laungan azan membesarkan Allah SWT, Pencipta alam maya ini.

Solat tetap ditunaikan walau di mana berada dan dalam apa keadaan sekalipun.Rumah Allah SWT tetap makmur di mana-mana.Bukan hanya di hadiri oleh golongan tua yang lanjut usia,tetapi ia juga makmur dengan jemaah daripada pelbagai lapisan umur.Bermula dari kanak-kanak,remaja,dewasa dan juga warga emas.

Pada hari ini,aku merasakan solat di lobi sebuah bangunan bersama pengawal keselamatan.

Semasa kami singgah di kedai makan,aku menyaksikan dua orang wanita menunaikan solat dalam kedai makan tersebut.Kerana musim sejuk yang siangnya pendek,maka waktu solat maghrib boleh dikira pendek iaitu hanya sejam suku sahaja.Kerana makanan yang dipesan lambat sampai,ia tidak menghalang mereka untuk menyembah Allah SWT Yang Maha Esa.

Ia mengingatkan aku,pada peristiwa yang hampir sama berlaku pada aku dan rakan-rakan.Makanan yang dipesan sebelum Maghrib,sampai lambat.Waktu Maghrib yang pendek menyebabkan kami merasakan pengalaman solat di penjuru kedai makan.

Ia pemandangan yang sangat biasa!

Begitu juga,pada hari yang sama,kami melihat seorang pemuda bersolat di sebelah kiosk miliknya. Dalam kesibukan lautan manusia yang sedang lalu lalang,ia tetap sempoi menunaikan ibadahnya kepada Allah SWT.


ITULAH PETUNJUK RASULULLAH SAW

Teringat sebuah hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dalam kitab al-Sunan (no.489) yang bersumber daripada riwayat Abu Zar al-Ghifari.

Rasulullah SAW telah bersabda :


جعلت لي الأرض طهورا ومسجدا


Bumi telah dijadikan bersih dan tempat bersujud untukku


Apabila waktu solat telah masuk,maka semua tempat di permukaan bumi ini (kecuali beberapa tempat yang telah dilarang dalam beberapa hadith) adalah bersih dan boleh dijadikan tempat untuk menunaikan ibadah.

Ia adalah tanda kemudahan yang diberikan oleh Allah SWT untuk umat ini dalam melakukan ketaatan kepada Allah SWT.


RENUNGAN BUAT DIRI

Maka,teman-temanku,apakah lagi alasan yang mampu kita nyatakan di hadapan Allah SWT jika kita tidak menunaikan solat?

Jika dikatakan kesesakan lalulintas,saya rasa ada sahaja pinggir jalan yang boleh dijadikan tempat untuk bersolat.

Jika dikatakan tidak ditemui masjid,maka ada sahaja tempat untuk ditunaikan solat sebenarnya.

Yang pasti,kita tidak punya alasan!

0 comments:

Post a Comment