12:42 PM

FIQH MENANGIS

DUSTA


Bila saya melihat perdebatan antara Sunnah-Syiah di kaca TV atau Youtube, saya seakan jadi bingung memikirkan perihal ulama' Syiah dan agama Syiah.

Dalam kehangatan perdebatan dua penjuru,ulama' Syiah masih tidak segan silu melakukan pendustaan dan pembohongan terutamanya dalam mengemukakan rujukan Ahli Sunnah.Namun,Allah SWT telah berjanji untuk memelihara agama ini.Para ulama' Islam yang ikhlas telah disediakan sepanjang kurun untuk mempertahankan agama ini daripada tafsiran golongan yang jahil,niat buruk para musuh dan penyelewengan para pendusta.

Sama juga halnya dengan penulisan tidak ilmiah para ulama' Syiah yang penuh dengan pendustaan dan penipuan terutamanya yang melibatkan sumber ahli Sunnah.Allah SWT telah memudahkan pena ulama' Ahli Sunnah untuk menolak tohmahan jahat para musuh terhadap agama yang suci dan mulia ini.

Para pembaca mungkin pernah mendengar nama tokoh Syiah iaitu al-Tijani.Beliau sering menjadi wakil Syiah dalam perdebatan Sunnah-Syiah di kaca TV.Beliau mempunyai 4 buku tentang Sunnah-Syiah yang mana keempat-empat buku itu penuh dengan pendustaan, penipuan dan penyelewengan fakta.

Buku-buku itu telah diterjemahkan juga ke bahasa Indonesia sepanjang pengetahuan saya.Antaranya ialah :

(1) Muraja'at
(2) Thumma ihtadaitu-akhirnya kutemui kebenaran
(3) al-Syiah Hum Ahlul Sunnah-Syiah merekalah Ahli Sunnah!

Namun penyelewengan yang terdapat dalam kitab-kitab tersebut telah dijawab oleh seorang tokoh Ahli Sunnah yang berasal dari Kuwait iaitu al-Syaikh Uthman al-Khamis dalam kitab beliau yang mubaarak iaitu Kasyf al-Jani al-Tijani (Membongkar Penjenayah Yang Bernama al-Tijani).

Semua kitab yang telah saya sebutkan tadi,boleh didownload dari internet dan kebanyakannya adalah berbahasa Arab.Para pembaca boleh membuat kajian dan perbandingan sendiri untuk mencari kebenaran.

Saya tertanya-tanya.Kenapakah penipuan dan pendustaan digunakan dalam tulisan dan perdebatan?Adakah agama mereka,fondisinya terlalu rapuh sehingga perlukan pada pendustaan?

Tidakkah mereka mengambil pengajaran dari hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari (no. 6094) dan Imam Muslim (no. 2607) yang bersumber dari hadith Abdillah Ibn Mas'ud?


إن الصدق يهدي إلى البر ، وإن البر يهدي إلى الجنة ، وإن الرجل ليصدق حتى يكون صديقا ، وإن الكذب يهدي إلى الفجور وإن الفجور يهدي إلى النار ، وإن الرجل ليكذب ، حتى يكتب عند الله كذابا

" Sesungguhnya melazimi kebenaran (samaada dalam percakapan atau perbuatan) itu membawa kepada kebaikan dan kebaikan itu membawa ke Syurga.Dan seseorang lelaki itu akan sentiasa melazimi kebenaran sehinggalah dia ditulis di kalangan orang yang benar.Dan sesungguhnya pendustaan itu membawa kepada kemungkaran dan kemungkaran membawa kepada neraka.Dan sesungguhnya,seseorang lelaki yang melazimi berdusta sehinggalah dia ditulis di sisi Allah sebagai seorang pendusta."


Tapi,jika difikirkan,mana mungkin mereka mengambil pelajaran dari hadith Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh para sahabat r.anhum.Ini kerana semua hadith itu adalah dusta dan rekaan para sahabat yang telah kafir di sisi Syiah dan hasil rekaan Bani Umayyah melalui pertolongan para ulama'nya!

Jika hadith tidak diterima,lupakah mereka akan herdikan Allah SWT terhadap para pendusta dalam al-Quran?Sehinggakan Allah SWT telah mengisytiharkan laknatnya ke atas para pendusta! Oh,mana mungkin mereka beriman dengannya.Kerana,al-Quran di sisi mereka telah diubah-ubah dan al-Quran yang asli hanya berada dalam simpanan al-Mahdi di Sardab!

Akhirnya,kutemui jawapan.

Dusta adalah 9/10 agama Syiah.Sebagaimana riwayat yang telah disandarkan pada Imam Ja'far r.anhu secara dusta bahawa Taqiyyah (Dusta/Tipu/Bohong) adalah agamaku dan agama datuk nenekku!

Inilah sebabnya mereka berdusta!


DR. FAISAL DAN SYIAH MALAYSIA

Tiada apa yang berbeza antara Dr. Faisal dan Syiah Malaysia berbanding Syiah Iran,Iraq,Lubnan dan mana-mana Syiah seluruh dunia.

Mana mungkin mereka tidak berdusta (samaada secara sedar atau tidak) sedangkan agama mereka diambil dari para pendusta!

Lihat sahaja artikel-artikel Dr. Faisal yang berunsur keagamaan!Bukankah beliau telah secara terang mengatakan Islam pada hari ini adalah rekaan Bani Umayyah.Dan Islam versi Abdullah Ibn Saba' yang menjadi ikutan Syiah itulah Islam yang sebenar!

Saya masih bingung dalam membaca peribadi Dr. Faisal.Dia cenderung kepada Syiah.Tetapi dia bukan lulusan hauzah Syiah.Sebenarnya,kenyataan beliau terhadap isu al-Quran,pengkafiran sahabat,mut'ah dan apa sahaja yang disimpulkan sebagai rukun agama Syiah,sepatutnya tidak boleh dipakai dan diterima.

Ini kerana,dia tiada autoriti untuk bercakap atas nama Syiah.Apatah lagi jika kenyataan beliau bercanggah dengan pegangan tokoh-tokoh Syiah dunia samaada yang telah meninggal atau masih hidup.

Usahlah ditipu lagi orang awam yang buta bahasa Arab!

Tokoh-tokoh sanjungan Dr. Faisal seperti al-Majlisi dan al-Khomeini,kitab-kitab tulisan mereka penuh dengan prinsip ajaran Syiah seperti yang saya nyatakan sebelum ini!Tokoh-tokoh yang mengkafirkan sahabat dan beriktikad bahawa al-Quran telah diselewengkan!

Negara yang mengaku Negara Islam yang pertama yang telah mencetak kitab Fasl al-Khitab (Kitab yang membuktikan al-Quran telah diselewengkan) lebih kurang 15 tahun dahulu adalah IRAN!

Dr. Faisal tak mampu untuk menutup pekung aib Syiah di mata dunia pada zaman IT ini.Semua kitab tulisan tokoh Syiah tersebut seperti al-Anwar al-Nu'maniyyah dan Tafsir al-Qummi telah dijual di mana-mana dan menjadi rujukan para pelajar.Versi ebook juga mudah didapati.

Maka,apa guna mengagungkan para tokoh hina seperti di atas yang beriktikad bahawa al-Quran telah diseleweng,para sahabat telah kafir dan pelbagai tuduhan lain lagi?

Hatta Ahmadinejad juga pernah mencerca para sahabat secara terangan di kaca TV suatu ketika dahulu!

Ah,Dr. Faisal yang tak ketahuan punca!


LAGI DAKYAH DR. FAISAL

Hidup dengan sumber yang diasaskan atas penipuan.Maka hasilnya penipuan jugalah!

Tertarik dengan artikel terbaru Dr. Faisal tentang menangis.Kononnya,menangis itulah yang menakutkan para musuh.

Saya terfikir,sebab menangis itulah Iran yang dah terang-terang ada senjata nuklear tak diserang-serang oleh tentera Amerika sehingga hari ini.Sedangkan Afghanistan yang disangka ada Osama telah dijadikan padang jarak padang terkukur.Iraq yang dituduh ada nuklear juga telah diganyang semahu mungkin oleh Amerika walaupun terbukti tuduhan keji itu adalah dusta dan palsu.

Dan,Iran sampai hari ini masih terselamat!Oh,terlupa,kerana mereka ada senjata yang menakutkan para musuh iaitu MENANGIS dan semestinya menangis meratapi Syahidnya Husain r.anhu!


PUTAR BELIT NAS AGAMA

Ayat al-Quran dan hadith Rasulullah SAW yang menceritakan tentang tangisan hasil dari khusyu' dan tadabbur ayat-ayat Allah telah ditujukan ke arah menangis meratapi Husain r.anhu.

Apabila pincang dalam berinteraksi dengan ilmu tafsir,maka akan pincanglah kefahaman seseorang itu dalam memahami al-Quran.

Adakah menangis itu khusus untuk orang Syiah?

Adakah Ahli Sunnah tidak menangis semasa membaca al-Quran atau semasa berceramah tentang Rasulullah SAW,ahli bait dan para sahabat r.anhum?

Semua manusia yang masih cukup panca inderanya yang masih tidak pekak dan buta,mengetahui hakikat bahawa Ahli Sunnah juga menangis! Lihat sahaja solat tarawih di Masjidil Haram saban tahun.Adakah tangisan mereka masih belum sampai tahap tangisan Syiah?

Kami katakan ya pada menangis!

Jika ia adalah hasil khusyuk meneliti kalam Ilahi.Menangis mengenangkan dosa silam.Menangis kerana kematian dan ditimpa musibah.Mana mungkin manusia tidak menangis selagi mana dia mempunyai naluri dan fitrah yang bersih.

Tapi,tangisan itu ada fiqhnya!


FIQH MENANGIS

Saya tersenyum sendirian menulis tajuk ini.Kali pertama saya rasa,saya dibuka ilham ini.

Jika Dr Yusuf al-Qaradhawi terkenal dengan pelbagai kitab fiqhnya seperti Fiqh al-Daulah,Fiqh al-Aulawiyat dan Fiqh al-Muwazanah,maka saya telah menemukan penjenamaan baru untuk tangisan.Itulah Fiqh Menangis!

Ya.

Tangisan juga perlukan kepada Fiqh!

Agar tangisan itu menjadi pahala dan penghapus dosa dan bukannya penambah bala dan bencana di padang Mahsyar sana!

Tangisan tanpa fiqh akan menjerumuskan kita ke lembah kesesatan sehinggakan Rasulullah SAW tidak mengaku umat!

Tangisan tanpa fiqh juga boleh menjerumuskan seseorang ke jurang yang menakutkan iaitu solatnya tidak diterima!

Ahli Sunnah mengatakan ya pada tangisan tetapi Ahli Sunnah mengatakan tidak pada ratapan,memukul badan,meraung terpekik terlolong dan mencederakan badan atas alasan mengingati syahidnya Husain r.anhu.

ليس منا من ضرب الخدود ، وشق الجيوب ، ودعى بدعوى الجاهلية
" Bukanlah dari kami orang yang menampar-nampar pipi dan merobekan baju dan berdoa dengan doa Jahiliah."


Hadith ini telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari (no. 3519) dan Imam Muslim (no. 103) dari hadith Abdillah Ibn Mas'ud r.anhu.

Bahkan dalam hadith yang lain,Rasulullah SAW telah bersabda :

ألا تسمعون ، إن الله لا يعذب بدمع العين ، ولا بحزن القلب ، ولكن يعذب بهذا - وأشار إلى لسانه - أو يرحم ، وإن الميت يعذب ببكاء أهله عليه

" Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengazab seseorang itu kerana airmata yang mengalir semasa menangis,dan tidak juga dengan kesedihan hati.Tetapi Allah SWT akan mengazab disebabkan ini (maka Rasulullah SAW mengisyaratkan pada lisannya).Dan sesungguhnya mayat diazab disebabkan tangisan ahli keluarganya (yang melampaui batasan syariat)."

Hadith ini telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari (no. 1304) dan Imam Muslim (no. 924) bersumber dari hadith Abdillah Ibn Umar r.anhuma.

Bahkan ajaran Islam dan al-Quran apabila seseorang itu ditimpa musibah ialah istirja' iaitu menyebut 'Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un' sebagaimana dalam firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 156.

" Dan orang yang apabila ditimpa musibah maka mereka berkata Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un (sesungguhnya kita adalah milik Allah dan kepadanya kita akan kembali)."

Selain itu,dalam Islam,takziah juga ada tempoh masanya.Jumhur fuqaha' mengatakan bahawa takziah adalah selama tiga hari dan bagi seseorang yang bermusafir boleh mengucapkan takziah pada keluarga si mati walaupun selepas tiga hari.Namun ia adalah dengan syarat agar tidak mengembalikan kesedihan kepada keluarga si mati.

Ahli Sunnah bersedih di atas kematian Husain r.anhu.Sebagaimana mereka juga bersedih atas pembunuhan puluhan para nabi oleh Bani Israil seumpama Nabi Yahya dan Nabi Zakaria alaihimussalam.Kami juga sedih atas kesyahidan para sahabat di Badar dan Uhud sempama Hamzah r.anhum.Kami juga sedih atas kesyahidan 70 hafiz al-Quran di Bi'r Mauuna dalam misi dakwah mereka.Kami juga sedih atas kesyahidan Umar di tangan tokoh majusi kesayangan Syiah iaitu Abu Lu'Luah sang zindiq itu.Kami juga sedih atas kesyahidan Uthman r.anhu yang dibunuh di kediamannya.Kami juga sedih atas kesyahidan 'Ali r.anhu ditangan syiahnya yang akhirnya mengkhianatinya!

Tapi,kami nyatakan " Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un " dan bak kata Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah bahawa laknat Allah lah ke atas pembunuh Husain,sesiapa yang menolongnya dan redha dengan pembunuhan Husain!

Ahli Bait yang mulia seperti Zainab al-Kubra,jauh dari melakukan ratapan yang menyalahi petunjuk Rasulullah SAW.Adakah mungkin,mereka yang membesar dalam rumah kenabian menyalahi ajaran Rasulullah SAW?Mustahil!

Harap Dr. Faisal bawakan juga dari sumber-sumber Syiah yang menunjukkan bahawa ahli bait yang Mulia pernah meratap dan meraung semasa syahidnya 'Ali r.anhu!Bawakan riwayat-riwayat bahawa Hasan dan Husain,Zainab al-Kubra dan ahli bait yang mulia yang melakukan upacara berkabung seumpama yang dilakukan Syiah pada hari ini!


DR. FAISAL DAN HADITH

Dr. Faisal juga telah membawa hadith dari Jami' al-Tirmizi bahawasanya Ummu Salamah r.anha telah bermimpi Rasulullah SAW selepas pembunuhan Husain r.anhu.Baginda telah dilihat dalam keadaan rambut dan janggut Baginda berdebu.

Hadith itu telah dikatakan sahih oleh beliau!

Hadith tersebut telah dibawa oleh Imam al-Tirmizi dalam kitab beliau dalam Bab Manaqib (Kelebihan) Hasan dan Husain r.anhuma.Hadith Ummu Salamah itu telah direkodkan pada no. 4105 berdasarkan tahqiq Syaikh Syuaib,edisi al-Risalah.(jil 6,ms 326)

Imam Tirmizi selepas meriwayatkan hadith tersebut telah berkata bahawa hadith ini adalah gharib (satu cara menyatakan kedhaifan hadith di sisi beliau).

Komentar Syaikh Syuaib ialah hadith itu dhaif kerana seorang perawinya iaitu Salma adalah majhul.

Hadith yang sama telah dinilai dhaif oleh Syaikh al-Albani dalam Dhaif Jami al-Tirmizi (no 3771) dan dalam dhaif Misykat (no.6115).

Hadith yang sama juga telah didhaifkan oleh al-Mubarakfuri dalam Tuhfah al-Ahwazi (jil 9.ms 273,edisi dar al-hadith).

Penilaian para ulama' ini adalah sama dengan Imam al-Tirmizi.Bagi sesiapa yang mempelajari manhaj Imam Tirmizi dalam menulis kitab beliau,mereka akan memahami kewujudan hadith-hadith yang cacat ini dalam kitab beliau.Iaitu,kitab beliau ini juga memuatkan perbahasan ilmu ilal hadith yang sangat rumit.

Adapun cerita Uwais al-Qarni yang dinukilkan dari tarikh Halb,maka saya tidak sempat untuk bincangkan di sini kerana saya belum sempat menyemak Tarikh Halb.

Namun,cerita tersebut tidak selamat dari beberapa kritikan.

(1) Uwais al-Qarni diketahui kewujudanya berdasarkan hadith Sahih Muslim (no.2542) dari hadith Asir Ibn Jabir.Beliau telah bertemu Umar r.anhu pada zaman khilafah Umar r.anhu.

(2) Dalam sesetengah riwayat melalui sanad yg jayyid Uwais al-Qarni telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW sebagai sebaik-baik tabiin dan bukanya sebagai sahabat.al-Haithami dalam al-Majma' (10/25) dan al-Syaukani dalam Durr al-Sihabah (no. 492) menilai sanad hadith ini adalah jayyid.(penomboran adalah edisi al-durar al-saniyyah).

(3) Ta'rif sahabat tidak kena pada Uwais al-Qarni mengikut kaedah semua ulama' dalam menta'rifkan sahabat.Tidak kena pada ta'rif Ahli Hadith dan tidak juga pada ta'rif usuliyyin dan tidak juga pada ta'rif lughawiyyin.

(4) Cerita Uwais al-Qarni mematahkan gigi beliau tiada sanad yang boleh dipertanggungjawabkan.Kitab-kitab sejarah perlu dikaji sanadnya kerana ia bersifat mengumpul tanpa tapisan.Maka,bagaimana ia boleh menjadi hujjah untuk menguatkan hujjah perayaan bid'ah asyura di sisi Syiah?

(5) Jika beliau di kira sebagai sahabat,sejak bila pula perbuatan sahabat menjadi hujjah dalam agama dan apatah lagi bila bertentangan dengan hadith Sahih yang melarang perbuatan ratapan,mengoyakan baju dan memukul badan seperti yang telah diterangkan di atas?

(6) Peristiwa tersebut berlaku dalam perang Uhud dan ia masih lagi di awal Hijrah.Maka jika peristiwa ini benar berlaku,maka ia telah dinasakhkan oleh hadith-hadith larangan di atas!

(7) Uwais al-Qarni tidak pernah bertemu dengan Rasulullah SAW.Maka tidak mustahil ada beberapa perkara yang tidak diketahui oleh beliau.Maka perbuatan yang dibuat disebabkan tidak mengetahui dalil dan nas,tidak boleh dijadikan hujjah dan diteruskan apabila telah jelas nas yang menghalang dan melarang.

(8) Detil tentang Uwais al-Qarni boleh didapati dari sumber berikut

(i) al-Isti'aab fi Ma'rifatil Ashab oleh Ibn Abdil Baar
(ii) al-Isobah Fi al-Tamyiz Baina al-Sahabah oleh Ibn Hajar
(iii) Usdul Ghabah oleh Ibn Athir
(iv) Siyar A'laam al-Nubala' oleh al-Zahabi


BANDINGKAN ANTARA SUNNAH DAN SYIAH!



Sambutan Asyura.



Sambutan Asyura yang kononnya mengenang Husain r.anhu walaupun ia bercanggah dengan syariat Islam.



Sambutan lailatul qadar di sisi Syiah bersempena syahidnya Ali r.anhu.Sila dengarkan pujia-pujian syirik yang diberikan pada Ali.



Bagi individu yang masih menghargai nikmat akal fikiran yang waras,buatlah pertimbangan kalian sendiri!

1 comments:

Collection said...

learn more about Hadith Sahih en français so we know about sunnah

Post a Comment